Vindstyrketabellen

Efter at have kigget med på forskellige medier om sejlads, har det ikke gået mig ubemærket forbi, hvordan landkrapper og deres ulidelige ligemænd har ødelagt det sprog der bruges til søs, som der igennem århundrede har været brugt til med et enkelt ord at kunne præcist specifisere en handling eller ting, herunder angivelse af noget så ordinærd og alligevel vigtigt som vindhastighed.

I tidernes morgen brrugte mand Beauforts skalaen, som er navngivet efter den franske admiral Francis Beaufort som sejlede under Nielson’s kommando. Skalaen var særdeles velegnet for sin tid med linieskibene, da vindstyrketabbel kunne oversættes til skibets nogenlunde fart i NM (Nautiske Mile) gennem vandet og ikke over grund (hav bunden)

Når med tilbage til trikkeren af dette indlæg, landkrabberne og boldværksmatroserne der foregiver at være sømænd vedbliver med at angive vinden i knots (knob) hvilket umidelbart var noget uden for de angivelser mine mange år som sejler har givet mig let genkendeligt kenskab til, så jeg begyndte at søge en tabel som kunne hjælpe mig med at oversætte fra bolværsmatroserne til sømands mål, da jeg fandt denne fejlbehæftede tabel fra DMI (Hvilket er skammeligt da søfartsstyrrelsen henviser deres undervisning af Yachtskippere til denne). Men her er tabellen med fejlrettelserne:

Vind-
styrke
(Beauforts)
m/s Knob >km/t Mls/hr(*) Betegnelse På land På vand
12 >32,6 >63 >117 >73 Orkan Voldsomme
Ødelæggelser
Luften fyldt med skum,
der forringer sigten
væsentligt
11 28,5-32,6 56-63 103-117 64-73 Stærk storm Talrige
ødelæggelser
Umådeligt høje bølger –
havet dækket af hvide
skumflager – sigten forringet
10 24,5-28,4 48-55 89-102 55-64 Storm Træer rives op
med rode, betyde-
lige skader på
huse
Meget høje bølger –
næsten hvid overflade –
skumsprøjt påvirker udsigten
9 20,8-24,4 41-47 75-88 47-55 Stormende kuling Store grene knækkes –
tagsten blæser ned
Høje bølger, hvor toppen
vælter over – skumsprøjt
kan påvirke sigten
8 17,2-20,7 34-40 62-74 39-47 Hård kuling Kviste og grene
brækkes af – besværligt at
gå mod vinden
Ret høje, lange bølger
bølgekammen brydes til
skumsprøjt
7 13,9-17,1 28-33 50-61 31-39 Stiv kuling Større træer bevæger
sig – trættende at gå
mod vinden
Hvidt skum fra brydende
bølger føres i striber i
vindens retning
6 10,8-13,8 22-27 39-49 24-31 Hård vind Store grene bevæger sig Store bølger – hvide
skumtoppe overalt
5 8,0-10,7 17-21 29-38 18-24 Frisk vind Små løvtræer svajer lidt Middelstore langagtige
bølger med mange skum-
toppe, evt. skumsprøjt
4 5,5-7,9 11-16 20-28 12-18 Jævn vind Støv og papir løftes –
kviste og mindre grene
bevæger sig
Mindre bølger med
hyppige skumtoppe
3 3,4-5,4 7-10 12-19 7-12 Let vind Blade og små kviste bevæger
sig. Vimpler løftes
Småbølger, hvor toppe
brydes, glasagtigt skum
2 1,6-3,3 4-6 6-11 4-7 Svag vind Små blade bevæger sig Ganske korte små-
bølger, som ikke brydes
1 0,3-1,5 1-3 1-5 1-4 Næsten stille Røgen viser netop
vindens retning
Små krusninger
uden skum
0 0,0-0,2 <1 <1 <1 Stille Røg stiger lige op Havet er
spejlblankt
 
Som du selv kan konstatere er der lige pludseligt også påsat km/t og mil/h, hvad fan***n skal det nu bruges til? TV2’s udueligehed og totalt fordummede seere der så kan prøve at lyde lige så intelligente som en reklame med deres IQ på ??
(*) Derpå kommer så spørgsmålet MIL/h øøhh engelske, indiske eller Trump Mil? På søen angives alle afstande altså i NM, bum basta. For NM har nemlig en ret vigtigt funktion…. Navigation, herunder et vældigt godt samspil med Minutter, grader og sekunder, altså et søkort, huh? ja et søkort, så du ved hvor du befinder dig og kan sejle og hvor du bestemt ikke skal sejle.
Med lidt mere søgen fandt jeg denne tabel fra http://www.ulvsund.dk En dejlig nem og overskuelig tabel i brugervenligt PDF format…. lige til klistermærke printeren
 
Nå men hvordan definere vi så hvem der er landkrabber og sejlere, lad mig prøve at lave en tabel på landkrabsk
 
Beaufort M/s Beskrivelse
0 -> 5,5 0 -> ~12  Temmeligt kedeligt, skal vi spise en madpakke?
 5,5 -> 9 ~12 -> ~24/25 Nu er der noget ved det, og nu er det vi let kan kende forskæl på dem der kan sejle og landkrabberne i havnene
 10 ~25 -> 32,6 Ok her begynder de private sejlere at søge havn, ikke fordi de ikke kan/vil sejle mere, men risikoen for dyre reperationer nærmer sig,
men stadigt det her er sjovt og bukkene er helt sikkert skilt fra fårene
11+ 32,6+ Som ovenfor, men her kommer så også et sikkerheds spørgsmål på bordet, samt det er temmeligt svært at holde kaffen i sin kop og det er noget af en bumpet tur

Konklusion: Når du hører tale om at det skulle begynde at blive “farligt” at sejle ved 30 -> 40 knob, ja så ved du det er strandvejrs bikini sejlene bolværksmatroser.

Skriv et svar