Gratis konkurrencer på nettet lokker forbrugerne

”Vind en mobiltelefon” eller ”vind fem flybilletter”. Tilbuddene på et banner eller en hjemmeside kan lyde fristende. Men pas på. Det kan koste penge at deltage i en gratis konkurrence på nettet.

”Du kan blive lokket med præmier, gaver og prøvepakker. Men det er sjældent gratis at deltage. Vi ser ofte, at når forbrugerne deltager i konkurrencerne, gøres det gældende, at de samtidigt har tegnet et abonnement. Man skal derfor se sig rigtigt godt for. Det sikreste er at takke nej til tilbuddet,” siger chefkonsulent hos Forbrugerombudsmanden, Tina Morell Nielsen.

Pas på spamfælder og skjulte abonnementer

En undersøgelse, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen lavede i 2010, viste, at det ikke altid er præmier, man modtager efter at have deltaget i en konkurrence på nettet. Til gengæld fik deltagerne en del reklamemateriale i deres mailboks, som de ikke havde bedt om.

Forbrugerombudsmanden og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens forbrugerhotline får løbende henvendelser fra forbrugere, der oplever problemer med konkurrencer på nettet. Det drejer sig typisk om:

  • At forbrugerne – uden de har vidst det – er blevet bundet til et abonnement, hvor der hver måned bliver trukket penge fra deres konto.
  • At forbrugerne er havnet i en spamfælde, hvor de ikke bare modtager telefonopringninger og elektronisk reklamemateriale fra ét firma, men også fra dets samarbejdspartnere og sponsorer.

Hold dine personlige oplysninger for dig selv

Vælger forbrugerne at deltage i en konkurrence på nettet, skal de være forsigtige med at afgive deres personlige oplysninger og betalingskortoplysninger.

”Du risikerer i værste fald, at oplysningerne bliver brugt til at trække penge for et løbende abonnement, du ikke har bestilt. Derfor skal du altid være varsom med at afgive dine betalingskortoplysninger,” siger chefkonsulent hos Forbrugerombudsmanden, Tina Morell Nielsen.

Den offentlige forbrugerportal forbrug.dk har netop offentliggjort en film og et nyt tema om konkurrencer på nettet.

Se filmen ”Konkurrencer på nettet”.

Læs forbrug.dk’s nye tema om konkurrencer på nettet.

Stil dig selv følgende spørgsmål, inden du deltager i en konkurrence på nettet:

  • Er der betingelser for at deltage i konkurrencen? Tjek, om du binder dig til et abonnement eller siger ja til at modtage reklamemateriale.
  • Skal du betale for forsendelsen af præmien eller den ”gratis” gave for at kunne deltage? Vær altid forsigtig med at afgive dine personlige oplysninger og betalingskortoplysninger.
  • Hvem står bag konkurrencen? Det kan se ud som om, det er et kendt firma, men du kan let blive snydt.
  • Er der felter, der er krydset af på forhånd? Det kan være, at du på den måde automatisk siger ja til at indgå et abonnement eller modtage reklamemateriale.

Kilde: forbrug.dk

Fakta om ”Konkurrencer på internettet” (2010)

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen deltog som led i undersøgelsen i 200 konkurrencer på nettet på nyhedssider og shoppingsider. Det resulterede over otte uger i 3000 mails, 38 telefonopkald og gevinster i form af tre dvd’er.

For yderligere oplysninger kontakt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.

Undgå fusk, lusk & fælder

Gode tilbud kan man oftest sige roligt ja til. Lidt for gode tilbud bør man tage sig i agt for. Forbrug.dk sætter fokus på de situationer, hvor forbrugerne bør være særligt på vagt for at undgå fuskede og luskede tilbud.

Kilde: http://www.forbrug.dk/Nyheder/2012/Gratis-konkurrencer-paa-nettet-lokker-forbrugerne

Skriv et svar